forside-morbabytipformI bogen Mor og baby i topform, kan du finde mange gode råd, og øvelser, du kan bruge derhjemme, når du gerne vil have kroppen i gang igen efter fødsel.

Jeg bringer en række øvelser fra bogen, som du kan nyde godt af. Bogen er i mine øjne specielt interessant, fordi baby fylder meget, og du kan bevare samværet og nærværet 🙂

Skulle du få lyst at få fingre i bogen, som er skrevet af Sarah Galán, udgivet fra politikens Forlag, så finder du den her

Jeg er så heldig, at have fået lov at bringe lidt indhold fra bogen her på førogefter.dk. Her får du at se, hvordan du laver en forlæns og baglæns kolbøtte for dit barn. Læs med herunder…

 

Baglæns kolbøtte

Stimulerer det vestibulære system (og er en vigtig øvelse til netop dette).
Øvelsen er relevant, når baby er ca 4 måneder gammel.

SÅDAN GØR DU:

  1. Sid på knæ eller stå på en madras eller andet blødt underlag. Barnet sidder på din brystkasse med fødderne på dine skuldre. Hold barnet med din tommelfinger i dets armhule og resten af fingrene op over dets skuldre.
  2. Hvis du sidder på knæ, løfter du numsen (din egen) op, og så bukker du dig forover, til barnet vender på hovedet og hviler med skuldrene i dine hænder.
  3. Hold fast i dit greb om barnets skuldre, og pres dets arme lidt ind mod kroppen for at sikre skuldrene, mens du lader det fortsætte videre rundt i den baglæns kolbøtte, til det lander med fødderne eller numsen i underlaget.
  4. Det meste af bevægelsen rundt foregår som et vip i dine håndled, og til sidst laver du en drejning i dit greb. Hold derfor ikke alt for stramt.
  5. Ros barnet, når det står eller sidder, og I igen har øjenkontakt. Sig fx ”jaaaaaa!”, og vis med ansigtet, at du er begejstret. Barnet vil elske det og være stolt af sin bedrift.


VIGTIGT!

Det er en god ide at have en ekstra voksen med, første gang du laver øvelsen, så du selv er tryg.

sarah-baglkolb-1sarah-baglkolb-2

sarah-baglkolb-3sarah-baglkolb-4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forlæns kolbøtte

Stimulerer det vestibulære system og muskel-led-sansen.
Øvelsen er relevant, når baby er ca 5 måneder gammel.

SÅDAN GØR DU:

  1. Sid på knæ på en madras eller et tæppe.
  2. Hold dit barn med den ene underarm hen over barnets hofter, så det hænger foran dig, ind mod din krop. Barnets arme skal være over din underarm.
  3. Læg din frie hånd mod barnets baghoved, og buk forsigtigt, men overbevisende dets hoved forover, så hagen kommer ned mod brystet. Fortsæt bevægelsen
    i et roligt tempo, indtil barnets baghoved blidt rører underlag et mellem dine knæ. Her mellem knæene er barnets nakke sikret mod vrid.
  4. Nu lader du den hånd, som er på barnets baghoved, glide roligt op langs barnets ryg, så du på den måde tager imod barnets numse, og kolbøtten bliver afsluttet blidt ned mod underlaget.
  5. Få øjenkontakt med barnet og ros det med ord, ansigtsudtryk og evt. klap i hænderne.


VIGTIGT!

Kolbøtter skal være en god oplevelse, så giv dit barn tid til langsom tilvænning til øvelsen. Lav kun få i begyndelsen og se, hvad barnet siger til det. Vær gerne to voksne de første gange, så du selv føler dig helt sikker og rolig.

sarah-forllkolb-1sarah-forllkolb-2

sarah-forllkolb-3sarah-forllkolb-4sarah-forllkolb-5