Jeg kunne ikke dy mig for at lægge dette skriv på nu… selvom jeg har annonceret pause i en tid, for at nyde min skønne Samuel 🙂

Håber du kan bruge det til noget!

 

indtilbenet-baekkenbundJeg får igen og igen spørgsmålet:
Jamen skal man aldrig knibe mere?

Og oftest får jeg det stillet, når det handler om kvinder der har født…

Først og fremmest henviser jeg til dette indlæg, som fortæller om knibet generelt. Er du i tvivl efter at have læst dette? Hvis ja, så forsøger jeg her ganske kort at uddybe…

Svaret her gælder generelt og kan ikke tage højde for de mange individuelle hensyn, der nogle gange kan være brug for at tage.

Knib gerne!
Generelt er det godt at kunne foretage et knib, da det betyder, at du har kontakt til den muskulatur, som varetager netop knibet. Det er næsten lige så simpelt, som at spænde dine muskler på forsiden af overarmen, dem som bøjer albuen. Den muskel bruger du aldrig alene, der vil altid være en masse andre ting herunder også muskler, som samtidig er involveret. Det samme gælder for knibet, da der altid er koblet en bevægelse, en vejrtrækning og mange andre elementer sammen med din bækkenbund. Det er altså meget mere komplekst, end et simpelkt knib i din dagligdag.

Sagt med andre ord; når bækkenbunden skal fungere optimalt, stilles der langt større krav til den, end blot at kunne spændes.

Altså, knib meget meget gerne, men lad det ALDRIG stå alene!!! Alene at kunne knibe gør ikke nødvendigvis din bækkenbund stærk. For nogle er det tilstrækkeligt at træne lidt knib, og så fungerer det hele fint. For de fleste kræver det dog en form for træning, der tager højde for alt det, som bækkenbunden samarbejder med.

De gravide…
Så kommer vi til de gravide, og her er mit svar ret enkelt; igen er det en god ide at kunne knibe, om end det kan være sværere og sværere igennem graviditeten, i takt med at tyngden fra den voksende mave skaber et tryk samt stille og roligt udvider din bækkenbund.

Det er rigtig godt, at hjernen kender vejen til din bund, så den også kan finde vejen, efter du har født. Men fordi du kniber under graviditeten, behøver det ikke at betyde, at din bækkenbund er stærk efter fødslen. Igen er det vigtigt under graviditeten, at din bækkenbundstræning tilgodeser mange andre ting end kun dit knib. Det er igennem helheden, du vil få et godt udgangsounkt for bækkenbunden igen efter fødslen.

Læs også dette indlæg bækkenbunden og graviditet. og dette om den gravide bækkenbund.

Efter fødsel…
Og så til det meget store spørgsmål, skal man slet ikke knibe når man har født? Mit svar er med stor bogstaver JO DA!!!

Netop efter en fødsel, vaginalt eller et kejsersnit, har du behov for at træne det helt basale knib. Det skal du gøre i en periode, koblet med din vejrtrækning, så længe du føler behov indtil du fornemmer, at du har godt fat i det. Og det gælder både at kunne foretage knibet, men også at kunne slippe det igen! (det sidste er også meget vigtigt).

Det kan være meget forskelligt, hvornår du efter fødslen føler at have fat… det afhænger af mange ting. Dels hvordan din krop var før fødslen, hvordan fødslen er foregået, og hvordan din krop i øvrigt fungerer efter fødslen. Men igen er det meget meget vigtigt, at du arbejder med de ting, der samarbejder med din bækkenbund. Og det er vigtigt, at du får set på, om der eventuelt er noget, der forhindrer dig i at kunne knibe. Dette gælder specielt, hvis du er længe om at få det til at lykkes.

Kejsersnit 
Har du født ved kejsersnit, skal du stadig forholde dig til din bækkenbund. Alt for mange tror, at det ikke er så vigtigt ved et kejsersnit, men det er det i høj grad! Læs dette indlæg og bækkenbunden og kejsersnit.

Afslutningsvis vil jeg pointere, at et knib uden et godt åndedræt IKKE er meget værd. Læs dette indlæg om bækkenbunden og dit åndedræt.

Og til allersidst, så gælder det for alle! At hvis du fortsat ikke holder på vandet når du bevæger dig, hopper springer og så videre… men du kan godt knibe… så SKAL du have arbejdet med bækkenbundens samarbejdspartnere, det vil sige helheden i dit bækken og din krop, samt det som hjælper din bækkenbund automatisk 24 timer i døgnet.

Håber dette svarer på nogle af spørgsmålene, jeg ved at mange går rundt med derude.

Træn helheden derhjemme
Jeg henviser dig også til min DVD Den elastiske bækkenbund, som vil kunne gøre rigtig meget for dig, uanset hvem du er, og hvad din problematik er. Dvd´en er meget velegnet til træning af bækkenbunden, men også til bækkenproblematikker generelt. Læs mere om dvd´en her.

God fornøjelse med dit knib og alle de andre ting 😀

Mere?
Disse tre indlæg kan også være med til at give dig vigtig viden om din bækkenbund:

Den elastiske bækkenbund
4 ting der gør din bækkenbund stærk
Pas på din for bløde eller faste mave