gravid-mave-fylder-1Jamen mor, du kan da bare bukke i benene, sådan her!

Sådan sagde min 4½-årige datter en dag, da jeg for gang nr xxx klagede over, at der var langt ned til gulvet, når maven bare blev større og større.

Det skal lige siges, at jeg har været meget stor hele vejen igennem denne graviditet. I skrivende stund er jeg 5 uger før termin, og mega-kæmpe-stor 🙂

Men, min datter havde jo ret, og jeg kunne sagtens gøre det og komme derned. Det var ren koks i min hjerne, at jeg ikke gjorde det. Jeg har altid været god til at holde mine hofter fleksible, og altid trænet at kunne komme helt derned.

Det er faktisk en vigtig øvelse at træne sådan generelt set. Men også som gravid er den vigtig, da den er en god forberedelse af hofter og bækken til fødslen.

Se hvad jeg skriver her

Og her en masse andre indlæg om dine hofter

Det er klart, at kan du ikke komme derned, skal du først have lirket hofter og bækken frie… det kan gøres med øvelser. Se rundt i ovenstående links…

Jeg vil samtidig benytte lejligheden til at slå fast, at det IKKE er farligt for gravide at være i denne stilling, den helt dybe benbøjning. Det er kun, hvis du har smerter og komplikationer, der kan være årsag til, at du ikke skal derned. Du vil desværre kunne møde mange behandlere, der ligefrem advarer dig mod at komme derned… Spørg din jordemoder! Hun gør ret sikkert ikke 🙂