hvile-over-aktivitetOkay, nu må jeg indrømme det!

Her i min nuværende graviditet (er i skrivende stund 12 dage før termin) har jeg måtte sande, at HVILE vandt over aktivitet, lige fra helt tidligt i graviditeten.

Jeg har nu på 8. måned ikke bevæget mig mere, end det jeg skal for at kunne være mor til min 4 ½ årige datter, og hverdagen i øvrigt (med stor hjælp fra min mand og familie).

Det har sat sine spor… men jeg har ikke haft andet valg! 🙂

Jeg vil derfor gerne fortælle lidt om det, i håb om at kunne hjælpe andre til at finde fred med den situation, de nu er i.

 

Lytte og tilpasse din krop
Her på førogefter.dk kan du læse mange gode råd til, hvilke øvelser der er gode for dig i graviditeten. Det er alt sammen noget, som jeg slev har brugt eller har brugt til andre – og du vil hurtigt opdage, at det ikke er hård træning… Det er alt sammen noget, som har til hensigt at give dig ro, samt en krop der klarer både graviditet, fødsel og tiden derefter bedre.

Men, det er MEGET vigtigt for mig at understrege, at du KUN skal begive dig ud i diverse øvelser, hvis du føler det er godt for dig. Det er en god ide at prøve det af, se hvordan du reagerer, og så LYTTE TIL DIN KROP! Det kan jo også forandre sig meget under graviditeten, dels pga størrelsen, hormoner og kroppens forandring generelt – eller skiftende omstændigheder oift. job og familie.

Jeg vil samtidig slet ikke holde dig fra at motionere generelt! Hvis du kan, så skal du endelig være fysisk aktiv, og gerne så længe du kan hen i graviditeten.

ALLE graviditeter er forskellige, lige så forskellige som vi kvinder er forskellige – derfor er det MEGET vigtigt, at du mærker efter, og finder det, som virker for dig! Du kan finde masser af inspiration her på førogefter.dk, men også i bøger, på nettet, og i dit nærområde, hvor du bor.

Trukket vejret og fokuseret på ro og hvile
Hos mig vandt hvile altså over aktivitet. Jeg har trukket vejret, dvs. jeg har fokuseret på mit åndedræt og det at finde ro og hvile.

Jeg har på ingen måde kunne presse min krop, som generelt er meget stress og hormon sensitiv. Jeg har en høj alder (43), og 3 aborter indenfor relativt kort tid bag mig.

De sidste måneder har det sågar været så slemt, at en tur på 1. salen i huset var rigeligt… og jeg tar helt bevidst elevevatoren, hvor jeg overhovedet kan komme til det. Jeg har ikke kunne gå med min datter fra børnehaven (10 minutters slentren) de sidste måneder.

Jeg har SÅ mange gange hørt dette i min graviditet: jamen du er jo i god form! NEJ, det er jeg ikke! Slet ikke efter så mange måneder i total inaktivitet – og sådan er det bare 🙂

Pres på motion som gravid
Jeg fortæller udelukkende min historie, fordi jeg ved, at der sidder mange gravide derude, som føler sig presset af alle de gode råd og forventninger om motion og sund livsstil under graviditeten. Dels sat op af dem selv, men i høj grad også fra samfundet.

Jeg håber, at jeg kan være med til at legalisere, at det er OK, hvis du ikke kan klare så meget, som du gerne ville – eller ikke kan leve op til mange anbefalinger for gravide. Det vigtigste er det helt nære, at passe på dig selv, og din familie 🙂

Accept er vigtigt!
Jeg vil slutte af med at minde dig om, hvor vigtig accepten af din situation er. Uanset om du springer rundt eller misunder dem som gør, fordi du ikke kan af en eller anden årsag, så skal du acceptere din situation. Det vil blive meget rarere for både dig og baby ♥

På billedet øverst til højre er jeg en tur med familien i Rom, jeg var i uge 28, og jeg havde sat mig selv på en alvorlig prøve! Der blev virkelig besøgt mange cafeer og spisesteder, og nydt et par solstrejf. Jeg overlevede, trods alt 🙂