Som du måske kan fornemme, brænder jeg meget for at oplyse og hjælpe Jer kvinder derude, med at forstå kejsersnittet og de mange aspekter af dette endnu bedre… Jeg mener, at oplysningen omkring kejsersnit og hjælpen både før og efter er meget mangelfuld.

 

Jeg taler af erfaring, da jeg fødte min datter ved et planlagt kejsersnit (pga en øjenkomplikation hos mig). Min søn endte i et kejsersnit, efter at have forsøgt den vaginale vej et par døgn…

 

Hvad jeg gerne vil fortælle i dette indlæg, er noget meget vigtigt om din vejrtrækning. Det er meget overset, at du som kommende fødende, der står overfor et planlagt kejsersnit, OGSÅ har kæmpe gavn af at arbejde med dit åndedræt som forberedelse til fødslen og ikke mindst tiden derefter.

Hurtig proces!
Når du står overfor at skulle føde via et planlagt kejsersnit, er det som om, det hele er lagt i hænderne på de mange læger og assistenter, der er på operations/fødestuen ved et kejsersnit. Og de fleste gravide vil opleve, at de ligesom er overladt til processen, der ligger 100% fast og går meget hurtigt.

Jeg husker tydeligt, den angst der pludselig opstod, da jeg sad og ventede på at skulle ind og bedøves. Fra det ene øjeblik til det andet, skal du som mor være klar til at overlade din krop til andre, uden forberedelse.

Der går ikke længe, fra det hele er sat igang, til du møder baby… og det hele går SÅ stærkt, at det virkelig kan være svært at følge med… For ikke at tale om, at du nu skal fokusere på tilnytningen og amningen!

Jeg vil undlade at gå i dybden med, hvad denne hurtige proces og manglende forberedelse kan betyde for baby. Det kan du læse lidt om i dette indlæg 

Faktum er, at ALT GÅR MEGET STÆRKT… UDEN den forberedelse af mor og baby, der ligger i den naturlige ve-proces => og her kommer åndedrættet ind i billedet 🙂

Når du har gjort dit arbejde som forberedelse til fødslen, altså arbejdet med dit åndedræt under graviditeten, vil du kunne bruge dette som konkret redskab til at styre langt bedre igennem ovenstående.

En god vejrtrækning kan du bruge under fødslen til at give dig selv og baby:

  • ro og færre stresshormoner => vigtigt at vise baby, at alt er ok i denne nye verden, som lige nu er et lyshav og en masse mennseker han ikke kender eller har hørt stemmen af før…
  • større nærvær og tilstedeværelse => hurtigere kontalt og tilknytning til baby
  • større ro ift en helt naturlig angst for det som skal ske, bedøvelse, operation mv..

I den vigtige tid lige efter fødslen, kan du bruge åndedrættet til:

  • ro og færre stresshormoner => meget vigtigt for dig selv, men i høj grad for baby, der spejler sig 100% i dig
  • at styrke fokus på amningen, som er afhængig af at du finder mest mulig ro, selvom din krop vil opleve kejsersnittet som en stor stressfaktor => dette kan du ikke styre på anden måde end at have et redskab til at skabe større grad af ro
  • at sætte gang i fordøjelsen, som er en af de fysiske udfordringer i mors krop efter et kejsersnit
  • helt fra start at styrke helingsprocessen ved at opretholde en god blodcirkulation i området, og en lille bevægelse vi den massage åndedrættet giver => dette styrker helingen, og alt det som kan komme i kølvandet på et kejsernsit (bækkenbund, bækken, ryg, mv.)
  • at fortælle din krop og baby, at her er sikkert, alt er ok, og skabe tillid og tryghed (kejsernsittet er noget din krop og nervesystem oplever som noget faretruende og farligt)

KONKLUSION:
Det betyder langt mere mere end du regner med, at du har din vejrtrækning som redskab både før, under og efter kejsersnittet – både for dig og baby 💜