forside-morbabytipformI bogen Mor og baby i topform, kan du finde mange gode råd, og øvelser, du kan bruge derhjemme, når du gerne vil have kroppen i gang igen efter fødsel.

Jeg bringer en række øvelser fra bogen, som du kan nyde godt af. Bogen er i mine øjne specielt interessant, fordi baby fylder meget, og du kan bevare samværet og nærværet 🙂

Skulle du få lyst at få fingre i bogen, som er skrevet af Sarah Galán, udgivet fra politikens Forlag, så finder du den her

Jeg er så heldig, at have fået lov at bringe lidt indhold fra bogen her på førogefter.dk. Jeg lægger ud med en lille test for dine mavemuskler. Læs med herunder…

 

Test dine mavemuskler for Rectus Diastase

Her får du en guide til at teste, om dine lige mavemuskler har delt sig i en Rectus Diastase. Der er ingen grund til panik, hvis de har – det er helt normalt lige efter en fødsel. Test igen om 2 uger og evt. igen om 4 uger. Hvis mavemusklerne stadig ikke har trukket sig sammen, så bliv tjekket hos din læge eller en fysioterapeut, som kan hjælpe dig videre. Øvelserne i de næste måneder er tilpasset, så du kan lave dem både med og uden Rectus Diastase.

SÅDAN GØR DU:

  1. Lig på ryggen med bøjede knæ og fødderne i gulvet tæt på numsen.
  2. Sæt 3 fingre mod maven et par centimeter over navlen, så neglene peger i retning af dine fødder.
  3. Læg den anden hånd bag nakken som støtte, og løft hovedet (ikke skuldrene) op fra gulvet, samtidig med at du presser fingrene let ned i maven.
  4. Hvis alle 3 fingre kan glide ned imellem dine mavemuskler, har du Rectus Diastase. Se i boksen på side 26, hvilke bevægelser du skal undgå. Hvis der kun kan komme 2 eller færre fingre ned, er mavemusklerne ok.

VIGTIGT!
Hvis det er ubehageligt at lave testen, eller hullet mellem musklerne er mere end 3 fingre bredt, så bliv tjekket hos din læge.

sarah-rectuddiastase-3

 

 

 

 

sarah-rectuddiastase-2